Kebnekaise 2014

Nu är jag hemma igen och nästan helt återhämtad efter mitt äventyr uppe i Kiruna och ute på fjället.
Tyvärr kunde vi inte bestiga toppen på grund av storm men vi fick i alla fall uppleva en fantastisk natur och norrsken. Visst jag är all lite besviken för att jag inte kunde komma upp på toppen men vi har redan planerat in ett nytt försök nästa år och hoppas på att få bättre väder då så att vi kan slutföra resan på det sätt som vi tänkt oss.
Vi har i alla fall upplevt en hel del galna saker, vi har inte kunnat laga mat eftersom vi glömde t-spriten till stormköket men tack och lov så träffade vi några snälla holländare som lånade ut sin gas till oss så vi fick i oss ett varmt mål mat om dagen i alla fall. Annars vet i tusan hur vi hade orkat att gå tillbaka till Nikkaloukta.
Jag vill också tillägga att det är mycket jobbigare att gå med en ryggsäck på 18kg på ryggen än vad man kan tro. Jag trodde att det skulle gå hur lätt som helst att gå 19km (till första stoppet) eftersom jag har sprungit två halvmaraton i år men jag lovar att det var tusan det värsta jag har gjort. Men mycket berodde nog på vädret också eftersom det varvades med snöfall och regn om vart annat och det ger än ju inte massa energi direkt.
Men nu vet jag hur det är och kan förbereda mig bättre tills nästa gång och kanske planera resan lite längre än en vecka i förväg.
Och det som inte dödar än gör än bara starkare.
 
 

Kommentera inlägget här :