Förlossningsberättelse del 1

Fredagen den 20 maj  (en vecka över tiden) vaknade jag runt 5.30 på morgonen och var illamående, kallsvettades, hade lite små ont i magen och mådde allmänt konstigt. Jag låg och vred och vände på mig i sängen i hopp om att kunna somna om. Men efter en timme gav jag upp och gick och la mig i soffan och kollade på tv istället. Där låg jag och halv sov fram tills att Kristoffer gick till skolan och det var dags för att göra mig iordning för besöket som jag hade hos barnmorskan klockan 10.

När jag hade kämpat på mig alla kläderna vid 9.20 och reste mig upp kände jag bara att det rann längs mina ben, det kändes precis som att jag kissade på mig. Jag försökte knipa ihop samtidigt som jag tog mig in till toaletten, när jag satt där på toan kom det ännu mera och det var ingen tvekan om att det var vatten som gått. Jag blev självklart glad över att förlossnignen äntligen var på gång. Jag såg att vatttnet var gulgrönt i färgen och kom ihåg från föräldrautbildningen att det betyder att bebisen har bajsat i vattnet. Jag satt kvar på toaletten eftersom vattnet fortsatte att rinna och ringde förlossningen för att berätta att mitt vatten hade gått. De sa åt mig att gå till barnmorskan på den avtalade tiden och efter det skulle jag komma upp till förlossnignen för kontroll.

Stressad som jag var kämpade jag av mig alla kläderna igen och tog på mig nya rena kläder för att sedan så fort jag kunde ta mig bort till bilen samtiditgt som jag ringde till Kristoffer och mamma eftersom hon skulle passa katterna medan vi var på förlossnignen och BB. 

I bilen påväg upp till sjukhuset började jag få mer värkar men inte så att det var jobbigt och de kom väldigt oregelbundet  så det var inget direkt jag tänkte på.

Hos barnmorskan kollade hon mitt blodtrycket och SF-mått som vanligt, jag fick även visa bindan jag hade på mig för att hon skulle se om det var vattenavgång eller inte. Mycket mer än så gjorde jag inte där utan hon skickade upp mig till förlossningen för mer kontroller.

På förlossnignen fick jag sitta och vänta ett tag innan jag fick komma in på ett rum. De gjorde en CTG-kurva på bebisen för att se så att hen mådde bra, även de kollade min binda för att se om det var vattenavgång. De på förlossnignen tyckte att det var svårt att avgöra, så de skickade hem mig i två timmar så vid 13: 00 skulle jag vara tillbaka på förlossningen. Hemma tyckte de att jag skulle ta en promenad och få i mig lite att äta.

Sagt och gjort så satte jag mig i bilen hem igen och tog en promenad runt kvarteret innan jag gick hem för att vänta på att Kristoffer skulle komma hem från skolan. Undertiden plockad jag fram våra väskor vi skulle ha med oss till förlossingen och förberädde så mycket jag bara kunde.

Kristoffer kom hem starxt efter 12 och då var det bara att packa in oss i bilen för att åka vidare upp till förlossningen. På vägen stannade vi på Mc:donalds för att få i oss lite mat. Undertiden vi satt där så blev mina värkar starkare och började göra mer och mer ont.

Kommentera inlägget här :